Connect with us

Aktuellt

Här har alla lika lön – därför är det en succé

Ingenjör och less på intern konkurrens och orättvisa löner?
Grattis – då finns det väldigt intressanta arbetsplatser för dig med.
På iTid har alla precis lika mycket lön och bonus. Här är tre fantastiska fördelar med det.

Karriärhets och jakt på pengar. Det passar vissa, men långtifrån alla. På konsultföretaget iTid, med 28 anställda ingenjörer, är det lika lön, bonus och ingen hierarki som gäller.

– En grundprincip är att vi är väldigt platt som organisation. Som konsult i en grupp ska man inte kannibalisera på varandra. Det handlar mer om vi, än om jag. Med lika löner blir man bättre på att be varandra om hjälp, och att fokusera på att lösa kundens problem. Alla tjänar mest på att agera på det sätt som är bäst för hela företaget. Vi är prestigelösa och lika lön hjälper till att vi klarar av att vara det. Om vår bonus hade varit individuell, baserat på vem som levererar mest, så tar man hellre ett uppdrag själv istället för att ge det till den som är mest lämpad, säger Tony Elingstam, konsult på iTid.

“Vi blir ju erbjudna andra jobb med högre lön ibland. Men det är inte intressant.”

Blir erbjudna andra jobb
Lönen på iTid står sig ändå väldigt bra på marknaden – men att alla har exakt lika lön ger tydliga signaler om att det viktigaste inte är pengar utan att drivkraften bakom att jobba är mer än så.

– Redan innan jag började på iTid hade jag inställningen att det inte är pengar som ska styra vilken arbetsplats jag väljer att jobba på. Det förstärktes när jag började här. Vilka fantastiskt roliga uppdrag och kompetenta människor jag jobbar med. Det finns inte ett enda uppdrag jag skulle vilja tacka nej till, säger konsulten Pernilla Lirell.

Många av de anställda skulle kunna skaffa sig ett mer välbetalt jobb.

– Vi blir ju erbjudna andra jobb med högre lön ibland. Men det är inte intressant med tanke på hur bra vi trivs här.

Pernilla Lirell lockas av att ha kollegor att utvecklas tillsammans med. Hon beskriver det som att ha ”folk att prata med”, och som hon ”klickar med.”

– Men det är inte bara personkemi. Här har många spännande tankar. Jag tror att många på andra arbetsplatser kan känna att de inte får så mycket utbyte eller feedback från kollegor. Det är en trist känsla. Här känner jag en gemenskap och att vi har intressanta diskussioner. Jag har lärt mig mer här på något år än vad jag gjorde under de tio år innan jag kom hit.

“Jämfört med andra arbetsgivare har vi helt sjukt mycket softare rapportering.”

Slipper jaga timmar
En annan fördel på iTid är att personalen slipper att timrapportera. I konsultbranschen är det annars ofta ett stressmoment som många inte trivs med.

– Vi jagar inte timmar för att ha nog att rapportera in och fakturera kunder. Visst har vi timmar vi tar betalt för, med ingen följer upp exakt antal timmar. Planeringen är gjord för att vi ska ha balans i livet. Är man underbelagd eller överbelagd så mår man inte bra. Vi följer i procent hur vi är belagda per månad. Huvudfokus är att vi mår bra. Så jämfört med andra arbetsgivare har vi helt sjukt mycket softare rapportering.

”Maria, var har vi ledighetsblanketterna? Nä, just det, vi har ju inga!”

På iTid ansöker man inte heller om ledighet på det klassiska viset utan här ansvarar alla för sin egen tid.
– När jag började här hade jag lite ångest för att jag var tvungen att be om ledigt första veckan då min mamma fyllde 70 och vi skulle på en resa. Då svarade vår VD att ”Maria, var har vi ledighetsblanketterna? Nä, just det, vi har ju inga!” och skrattade. Sånt känns så befriande. Jag har den bästa arbetsgivaren, säger Pernilla Lirell.

Fakta om iTid
Grundades 2004 i Luleå och har växt organiskt efter Norrlandskusten.

Har fyra kontor – i Luleå, Skellefteå, Umeå och Sandviken.
Har konsulter som är specialiserade på planering, digitalisering/automatisering, hållbarhetsfrågor och styrning av material-, produktions- och informationsflöden.

Den här sidan är en annons från iTid

Aktuellt

Därför är sammanslagningen mellan Metso och Outotec redan en succé

Två blev en när Metso och Outotec genomförde en fusion. Nu har de båda storföretagen flyttat in i helt nya lokaler i Skellefteå. Så här sitter de och därför är sammanslagningen redan en framgång. 

 Att ingå i en fusion behöver inte alltid bli en bra affär. Men för Metso och Outotec har flera pusselbitar nu fallit på plats. För drygt ett år sedan slog bolagen ihop sina verksamheter. 

– Båda företagen var starka på var sitt håll. Metso med standardiserade och slitstarka produkter och Outotec med innovativa teknologier och processer. Förenklat kan man säga att Metso tog hand om det som kom ut ur gruvan och Outotec förädlade mineralerna. Men i och med sammanslagningen har vi nu hela kedjan, vilket är en stor fördel, säger säger Malte Åkerblom, director mill lining product support på Metso Outotec. 

För kunderna innebär sammanslagningen att Metso Outotec blir en mer komplett leverantör. För personalen ännu fler spännande uppdrag. 

– Nu kan vi till exempel leverera teknologi och produkter till hela värdekedjan från malm till metall . Var för sig var vi bara en del i den kedjan och kunde inte ta vissa av de större jobben. Men sammanslagningen har gjort det möjligt.

Redan gett fördelar
– Vi är väldigt starka på service då vi efter sammanslagningen finns stationerade runt om i hela världen. Vi har kommit ännu närmare kunderna på det viset. Dessutom erbjuder vi den ledande teknologin med en unik labbmiljö att utveckla produkter i och som hjälper kunderna att ta nya steg. Inte minst när det gäller att jobba miljövänligt och hållbart, säger Jonny Eliasson, Director Product Group Precious Metals och Platschef  i Skellefteå. 

Jonny Eliasson, Metso Outotec

Efter fusionen har Metso Outotec säkrat flera större affärer. Bland annat i Indonesien där Metso Outotec ska leverera teknologi till ett nytt kopparsmältverk, till ett värde av 360 miljoner euro. Men också till pelletsverk i Kina och Indien för cirka 100 miljoner euro. Företaget har också tecknat större avtal med flera olika batteritillverkare. 

”Oerhört stimulerande”
I Skellefteå har personalen från Metso i Ersmark och personalen från Outotecs kontor på Anderstorp nu flyttat samman i helt nya lokaler. Där huserar cirka 130 medarbetare. 

– Det är en utmaning att slå ihop två företag. Nu behöver vi skapa en ny kultur tillsammans. Men i det finns mycket gott. Vi utmanar varandra med nya idéer och olika sätt att tänka vilket är oerhört stimulerande och roligt.

Mixade arbetsytor
De nya lokalerna består av olika öppna kontorslandskap, mixat med konferensrum, projektrum och andra typer av fokusarbetsplatser. Till exempel sitter gänget som arbetar med kopparsmältverket i Indonesien nu samlade i ett rum. 

– Vi har olika projektrum som vi kan starta upp och ta ned beroende på vad vi arbetar med. Vi har format kontoret tillsammans och skapat det så som vi vill ha det.

“Metso Outotec är rankade som ett av världens mest hållbara företag”

Hållbart kontor
Metso Outotec är rankade som ett av världens mest hållbara företag. Under 2021 rankades de som nummer åtta på Corporate Knights Global 100-Index, som listar de hundra mest hållbara företagen i världen. Arbetet med det nya kontoret fortsätter i den andan och är byggt med ett tydligt miljötänk.

– Till exempel har många möbler och inventarier som fanns på förra kontoret återanvänts i det nya kontoret. Det som inte har kunnat återvinnas från den tidigare arbetslokalen har auktionerats ut till företag och personal. Oavsett om det är stort eller smått så vill vi arbeta hållbart, säger Jonny Eliasson.

– Vi är ett företag som jobbar hårt med hållbarhet i våra produkter. Vi vill göra skillnad i världen och leverera produkter som gör planeten lite bättre. Så det är klart att det även ska märkas på det nya kontoret.

3 fördelar med sammanslagningen

1. Metso Outotec kan nu leverera hela kedjan av produkter och tjänster. I och med sammanslagningen blev företaget ett av världens största inom gruv- och mineralteknikindustrin. Det har redan bidragit till flera större affärer.

2. Utbudet av produkter och tjänster gynnar kunderna, men också den egna personalen som får ännu fler spännande och utmanande jobb att arbeta med. I Skellefteå arbetar till exempel en grupp nu med att leverera teknologi till ett nytt kopparsmältverk i Indonesien

3. Metso hade mycket verksamhet i Nord- och Sydamerika medan Outotec hade många uppdrag i Mellanöstern, Europa och Afrika. Efter sammanslagningen kan företaget komma ännu närmare kunderna i hela världen, vilket bland annat är viktigt ur ett serviceperspektiv. 

Det här är de nya lokalerna: 

– Är belägna på Gymnasievägen i Skellefteå. Precis vid E4:an och granne med Hotell Aurum. 

– På kontoret sitter cirka 130 medarbetare. 

– Är byggt i olika typer av öppna kontorslandskap, med ett tydligt miljötänk. Till exempel har en rad möbler från de förra kontoren snyggats till och återanvänts.  

Det här är en annons från Metso Outotec

Läs vidare

Aktuellt

WSP satsar på att attrahera ytterligare spetskompetens till norr

WSP fortsätter att satsa på sin verksamhet i Sverige. I Skellefteå finns ett 60-tal ingenjörer och samhällsutvecklare med siktet inställt på att växa. Dessutom har de flyttat in i nya lokaler som uppfyller WSP:s krav på hållbarhet och attraktiv kontorsmiljö, anpassat för digitala möten och social samvaro.

WSP är ett av världens idag ledande analys- och teknikkonsultföretag. De har 4 300 medarbetare på cirka 30 kontor spridda över hela landet. Här deltar medarbetarna i många delar av samhällsutvecklingen. Från tidiga analyser och undersökningar till genomförande, underhåll och förvaltning. Företaget är också ständigt på jakt efter medarbetare inom en rad discipliner. I nuläget med betoning på roller inom management och projektledning.

– Med vår nyetablera avdelning inom VVS här i Skellefteå möter vi upp marknadens stora expansion inom bygg och fastighet. Det behövs många nya lokaler, butiker och bostäder som en effekt av exempelvis etableringen av Northvolt, och samhällets omställning i övrigt, och vårt fortsatta samarbete med bland annat Boliden kring deras projekt inom miljöutveckling, berättar Mikael Viklund vars titel är Team Manager Building.

Framtidens kontor
WSP:s nya toppmoderna lokaler ligger mitt i stan, på Nygatan 42. Från och med 1 september hyr WSP här 1000 kvadrat av fastighetsvärden Diös. Lokalerna ingår i den strategi för framtidens kontor, som WSP antagit för sina kontor över världen. I detta ingår det bland annat att placeringen av mötesrummen för externa besökare ligger närmast entrén, i syfte att besökare inte ska behöva gå igenom övriga lokaler. 

För medarbetarna finns det en rad olika typer av arbetsplatser och miljöer att välja mellan.

– Beroende på vad som passar den aktuella arbetsuppgiften kan vi välja att arbeta i luftiga öppna arbetsytor, i separata mindre samtalsrum, enskilda arbetsrum eller ”work lounger”. 

– Vid bra väder finns det dessutom möjlighet att placera sig på vår takterass, konstaterar Renate Grünebaum, som är ansvarig för företagets flytt.

Trollskogstema i matsalen
WSP har sedan tidigare ett koncept för sina kontor på temat ”Staden möter naturen”. I detta ingår det medvetna val av naturfärger, inslag av trä och mycket växter. Temat anpassas också lite till var i världen kontoret ligger.

– Här i Skellefteå har vi trollskogstema i matsalen och på grund av att trakten innehåller en guldgruva så går det även att hitta gulddetaljer på ett antal utvalda ställen. Vårt kontor ska vara en plats att längta till och som man är stolt över. Precis som Skellefteå, avslutar Renate Grünebaum.

Kolla in de nya lokalerna här!


Foto: Ola Westerberg

Det här är WSP:s nya toppmoderna lokaler mitt i Skellefteå:

Adress: Nygatan 42. Kvarteret Hjorten. Plan 4 plus miljölabb i källarplan.
Storlek: Totalt 1000 kvadratmeter.
Typ av lokaler: Inredning med naturtema. En blandning av öppna ytor, små samtalsrum, lounger och en takterass.

WSP söker hela tiden nya medarbetare. Skicka gärna in en spontanansökan!

Det här är en annons från WSP

 

Läs vidare

Aktuellt

Han är nominerad till årets VD

Hallå där Fredrik Johansson, Vd för iTid med kontor i Skellefteå, Umeå, Luleå och Sandviken. Du har just blivit utsedd till en av de nominerade i Årets VD, grattis!

Vad har du för ledarstil?
– Jag är inte den som detaljstyr eller pekar med hela handen. Min stil är mer att resonera med medarbetarna om hur vi ska arbeta eller lösa aktuella utmaningar. Ofta låter jag andra ta beslut, det är inte alltid jag som ”vet bäst”.

Vem eller vilka inspireras du själv av?
– Där svarar jag utan tvekan att det är hela gänget på iTid. Det är en samling smarta, kompetenta och väldigt roliga medarbetare med sunda värderingar.

Vad tycker du den viktigaste egenskapen hos en bra VD är?
– Att våga lita på andra, det kommer man långt med.

 

iTid grundades 2004 i Luleå och har idag fyra kontor längs Norrlandskusten. Här jobbar konsulter specialiserade på planering, digitalisering/automatisering, hållbarhetsfrågor och styrning av material-, produktions- och informationsflöden.

Läs vidare

Trendar

Copyright © skellefteaworks.se.