Connect with us

Aktuellt

Så får du energi när du jobbar hemifrån

Sitter du hemma och jobbar? Efter en lång tid med distansarbete kan det vara svårt att hålla energin på topp. Utomhusjobb, 10-minuterspauser och en avslutningsrutin är små knep som kan göra underverk för att orka.

Förändringar skapar ovisshet och stress. Och konstigt vore väl annars. När vi gör många nya saker, som vi inte gjort tidigare, har vi inte hunnit skaffa oss kunskap och erfarenhet om hur vi ska hantera det. Kraven blir därför höga och förmågan låg. Det är naturligt att det skapar en stress hos oss.

– Jag tycker att vi ska ge oss själva en klapp på axeln för att vi kämpar lite extra just nu. Men även se till att återhämta oss. Dagligen. Och att använda energin till att ta oss an utmaningarna vi står inför just nu. Små pauser, lite rörelse av kroppen och att dra en gräns mellan arbete och fritid kan göra underverk för att mobilisera kraft, säger Annette Lindgren, hälsopedagog och KBT-terapeut på Skellefteå Samtalsterapi.

Här är hennes bästa tips för att klara av distansarbetet under pandemin.

10 minuter mellan möten
Boka in en 10-minuterspaus mellan dina möten. Digitala möten är kanon och vi kan nå varandra och arbeta på ett fantastiskt sätt med avstånd till varandra. Men en dag med digitala möten som avlöser varandra i ett gör oss trötta och okoncentrerade. På arbetsplatsen har vi ofta naturliga pauser när vi går mellan möten. Hemma får vi istället se till att boka in dom. En kort paus på 10 minuter utan skärm ger just den där viktiga möjligheten till kort återhämtning och en direkt belöning i form av bättre koncentration på nästkommande möte. Testa själv. Kanske är ni flera på jobbet som känner lika och att ni vill komma överens om att det är sättet ni bokar digitala möten på.

Arbeta utomhus
Granska din kalender och se om du har någon arbetsuppgift eller möte som du kan göra när du samtidigt är ute och går. Nu när vi med våra hemmakontor ändå har brutit alla möjliga normer för hur ett kontorsarbete ska utföras så kan vi väl lika gärna ta steget ut i naturen. Att röra på kroppen utomhus, samtidigt som vi utför vårt arbete, är en kombination som både kan tillföra återhämtning och ökad prestation på samma gång. Vi kan uppleva det återhämtande då vi får variation från att sitta stilla. Det kan också höja vår prestation och göra oss mer kreativa, mindre stressade och mer samarbetsvilliga. Planeringsmöte i telefon med en kollega, inhämtning av kunskap från en ljudfil eller ett kundmöte där utmaningar och lösningar diskuteras är exempel som är värda att testa.

Inför en avslutningsrutin
Summera det du gjort och planera för nästkommande dag det sista du gör på arbetsdagen. Det ger en bra grund för att du ska kunna engagera dig i din fritid. Hemmakontoret suddar ut gränsen mellan arbete och fritid. Vi kan arbeta lite hela tiden med dator, telefon eller i våra tankar med planering. Därför behöver vi själva skapa en gräns och ge oss bästa möjliga förutsättningar för återhämtning på kvällen. Testa att införa en avslutningsrutin där du kort summerar och reflekterar över vad du gjort under dagen samt planerar för nästkommande dag. Då behöver du inte processa detta under din fritid, utan kan lita på att du kommer att kunna fortsätta ditt arbete dagen efter. Med ett tydligt avslut på arbetsdagen kan du flytta fokus och engagera dig i det som ligger utanför din arbetstid, det som ger dig återhämtning.

Aktuellt

Därför är sammanslagningen mellan Metso och Outotec redan en succé

Två blev en när Metso och Outotec genomförde en fusion. Nu har de båda storföretagen flyttat in i helt nya lokaler i Skellefteå. Så här sitter de och därför är sammanslagningen redan en framgång. 

 Att ingå i en fusion behöver inte alltid bli en bra affär. Men för Metso och Outotec har flera pusselbitar nu fallit på plats. För drygt ett år sedan slog bolagen ihop sina verksamheter. 

– Båda företagen var starka på var sitt håll. Metso med standardiserade och slitstarka produkter och Outotec med innovativa teknologier och processer. Förenklat kan man säga att Metso tog hand om det som kom ut ur gruvan och Outotec förädlade mineralerna. Men i och med sammanslagningen har vi nu hela kedjan, vilket är en stor fördel, säger säger Malte Åkerblom, director mill lining product support på Metso Outotec. 

För kunderna innebär sammanslagningen att Metso Outotec blir en mer komplett leverantör. För personalen ännu fler spännande uppdrag. 

– Nu kan vi till exempel leverera teknologi och produkter till hela värdekedjan från malm till metall . Var för sig var vi bara en del i den kedjan och kunde inte ta vissa av de större jobben. Men sammanslagningen har gjort det möjligt.

Redan gett fördelar
– Vi är väldigt starka på service då vi efter sammanslagningen finns stationerade runt om i hela världen. Vi har kommit ännu närmare kunderna på det viset. Dessutom erbjuder vi den ledande teknologin med en unik labbmiljö att utveckla produkter i och som hjälper kunderna att ta nya steg. Inte minst när det gäller att jobba miljövänligt och hållbart, säger Jonny Eliasson, Director Product Group Precious Metals och Platschef  i Skellefteå. 

Jonny Eliasson, Metso Outotec

Efter fusionen har Metso Outotec säkrat flera större affärer. Bland annat i Indonesien där Metso Outotec ska leverera teknologi till ett nytt kopparsmältverk, till ett värde av 360 miljoner euro. Men också till pelletsverk i Kina och Indien för cirka 100 miljoner euro. Företaget har också tecknat större avtal med flera olika batteritillverkare. 

”Oerhört stimulerande”
I Skellefteå har personalen från Metso i Ersmark och personalen från Outotecs kontor på Anderstorp nu flyttat samman i helt nya lokaler. Där huserar cirka 130 medarbetare. 

– Det är en utmaning att slå ihop två företag. Nu behöver vi skapa en ny kultur tillsammans. Men i det finns mycket gott. Vi utmanar varandra med nya idéer och olika sätt att tänka vilket är oerhört stimulerande och roligt.

Mixade arbetsytor
De nya lokalerna består av olika öppna kontorslandskap, mixat med konferensrum, projektrum och andra typer av fokusarbetsplatser. Till exempel sitter gänget som arbetar med kopparsmältverket i Indonesien nu samlade i ett rum. 

– Vi har olika projektrum som vi kan starta upp och ta ned beroende på vad vi arbetar med. Vi har format kontoret tillsammans och skapat det så som vi vill ha det.

“Metso Outotec är rankade som ett av världens mest hållbara företag”

Hållbart kontor
Metso Outotec är rankade som ett av världens mest hållbara företag. Under 2021 rankades de som nummer åtta på Corporate Knights Global 100-Index, som listar de hundra mest hållbara företagen i världen. Arbetet med det nya kontoret fortsätter i den andan och är byggt med ett tydligt miljötänk.

– Till exempel har många möbler och inventarier som fanns på förra kontoret återanvänts i det nya kontoret. Det som inte har kunnat återvinnas från den tidigare arbetslokalen har auktionerats ut till företag och personal. Oavsett om det är stort eller smått så vill vi arbeta hållbart, säger Jonny Eliasson.

– Vi är ett företag som jobbar hårt med hållbarhet i våra produkter. Vi vill göra skillnad i världen och leverera produkter som gör planeten lite bättre. Så det är klart att det även ska märkas på det nya kontoret.

3 fördelar med sammanslagningen

1. Metso Outotec kan nu leverera hela kedjan av produkter och tjänster. I och med sammanslagningen blev företaget ett av världens största inom gruv- och mineralteknikindustrin. Det har redan bidragit till flera större affärer.

2. Utbudet av produkter och tjänster gynnar kunderna, men också den egna personalen som får ännu fler spännande och utmanande jobb att arbeta med. I Skellefteå arbetar till exempel en grupp nu med att leverera teknologi till ett nytt kopparsmältverk i Indonesien

3. Metso hade mycket verksamhet i Nord- och Sydamerika medan Outotec hade många uppdrag i Mellanöstern, Europa och Afrika. Efter sammanslagningen kan företaget komma ännu närmare kunderna i hela världen, vilket bland annat är viktigt ur ett serviceperspektiv. 

Det här är de nya lokalerna: 

– Är belägna på Gymnasievägen i Skellefteå. Precis vid E4:an och granne med Hotell Aurum. 

– På kontoret sitter cirka 130 medarbetare. 

– Är byggt i olika typer av öppna kontorslandskap, med ett tydligt miljötänk. Till exempel har en rad möbler från de förra kontoren snyggats till och återanvänts.  

Det här är en annons från Metso Outotec

Läs vidare

Aktuellt

WSP satsar på att attrahera ytterligare spetskompetens till norr

WSP fortsätter att satsa på sin verksamhet i Sverige. I Skellefteå finns ett 60-tal ingenjörer och samhällsutvecklare med siktet inställt på att växa. Dessutom har de flyttat in i nya lokaler som uppfyller WSP:s krav på hållbarhet och attraktiv kontorsmiljö, anpassat för digitala möten och social samvaro.

WSP är ett av världens idag ledande analys- och teknikkonsultföretag. De har 4 300 medarbetare på cirka 30 kontor spridda över hela landet. Här deltar medarbetarna i många delar av samhällsutvecklingen. Från tidiga analyser och undersökningar till genomförande, underhåll och förvaltning. Företaget är också ständigt på jakt efter medarbetare inom en rad discipliner. I nuläget med betoning på roller inom management och projektledning.

– Med vår nyetablera avdelning inom VVS här i Skellefteå möter vi upp marknadens stora expansion inom bygg och fastighet. Det behövs många nya lokaler, butiker och bostäder som en effekt av exempelvis etableringen av Northvolt, och samhällets omställning i övrigt, och vårt fortsatta samarbete med bland annat Boliden kring deras projekt inom miljöutveckling, berättar Mikael Viklund vars titel är Team Manager Building.

Framtidens kontor
WSP:s nya toppmoderna lokaler ligger mitt i stan, på Nygatan 42. Från och med 1 september hyr WSP här 1000 kvadrat av fastighetsvärden Diös. Lokalerna ingår i den strategi för framtidens kontor, som WSP antagit för sina kontor över världen. I detta ingår det bland annat att placeringen av mötesrummen för externa besökare ligger närmast entrén, i syfte att besökare inte ska behöva gå igenom övriga lokaler. 

För medarbetarna finns det en rad olika typer av arbetsplatser och miljöer att välja mellan.

– Beroende på vad som passar den aktuella arbetsuppgiften kan vi välja att arbeta i luftiga öppna arbetsytor, i separata mindre samtalsrum, enskilda arbetsrum eller ”work lounger”. 

– Vid bra väder finns det dessutom möjlighet att placera sig på vår takterass, konstaterar Renate Grünebaum, som är ansvarig för företagets flytt.

Trollskogstema i matsalen
WSP har sedan tidigare ett koncept för sina kontor på temat ”Staden möter naturen”. I detta ingår det medvetna val av naturfärger, inslag av trä och mycket växter. Temat anpassas också lite till var i världen kontoret ligger.

– Här i Skellefteå har vi trollskogstema i matsalen och på grund av att trakten innehåller en guldgruva så går det även att hitta gulddetaljer på ett antal utvalda ställen. Vårt kontor ska vara en plats att längta till och som man är stolt över. Precis som Skellefteå, avslutar Renate Grünebaum.

Kolla in de nya lokalerna här!


Foto: Ola Westerberg

Det här är WSP:s nya toppmoderna lokaler mitt i Skellefteå:

Adress: Nygatan 42. Kvarteret Hjorten. Plan 4 plus miljölabb i källarplan.
Storlek: Totalt 1000 kvadratmeter.
Typ av lokaler: Inredning med naturtema. En blandning av öppna ytor, små samtalsrum, lounger och en takterass.

WSP söker hela tiden nya medarbetare. Skicka gärna in en spontanansökan!

Det här är en annons från WSP

 

Läs vidare

Aktuellt

Han är nominerad till årets VD

Hallå där Fredrik Johansson, Vd för iTid med kontor i Skellefteå, Umeå, Luleå och Sandviken. Du har just blivit utsedd till en av de nominerade i Årets VD, grattis!

Vad har du för ledarstil?
– Jag är inte den som detaljstyr eller pekar med hela handen. Min stil är mer att resonera med medarbetarna om hur vi ska arbeta eller lösa aktuella utmaningar. Ofta låter jag andra ta beslut, det är inte alltid jag som ”vet bäst”.

Vem eller vilka inspireras du själv av?
– Där svarar jag utan tvekan att det är hela gänget på iTid. Det är en samling smarta, kompetenta och väldigt roliga medarbetare med sunda värderingar.

Vad tycker du den viktigaste egenskapen hos en bra VD är?
– Att våga lita på andra, det kommer man långt med.

 

iTid grundades 2004 i Luleå och har idag fyra kontor längs Norrlandskusten. Här jobbar konsulter specialiserade på planering, digitalisering/automatisering, hållbarhetsfrågor och styrning av material-, produktions- och informationsflöden.

Läs vidare

Trendar

Copyright © skellefteaworks.se.